تلاش سازمان نوسازی مدارس 

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «عدالت آموزشی در تنگنای نیمکت‌های سه نفره» در تاریخ اول آبان جوابیه‌ای را به شرح ذیل ارسال کرد.
کد خبر: ۱۴۷۹۲۸۰

متن جوابیه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بدین است:


سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال گذشته ۲۹۷۲ فضای آموزشی را با ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش داده است که حسب سرانه فضا حداقل ۳۳۰ هزار دانش آموز از کلاس‌های مذکور بهره‌مند شدند.

طی شش ماهه نخست امسال نیز ۷۶۷۳ کلاس درس در قالب ۱۷۰۷ فضای آموزشی و پرورشی تحویل داده شد که ۱۹۲ هزار دانش آموز از آن برخوردار شدند. به طور میانگین سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع فضای آموزشی با حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار کلاس درس در اقصی نقاط کشور تحویل دانش اموزان عزیز می‌شود، آنچه که در این روزنامه در خصوص تراکم کلاس‌های درس درج شده با وجود ساخت این حجم فضای آموزشی به دلایل مختلف است که اصلی‌ترین دلیل آن را در سالیان اخیر می‌توان در ورود اتباع و مهاجرت به حاشیه شهر‌ها و به خصوص کلان شهر‌ها دانست.

بر اساس سرانه تعریف شده در اسناد تحولی به خصوص سند زیر نظام فضا برای هر دانش آموز حدود ۸.۴ مترمربع پیش بینی شده است که این رقم از عدد ۱.۸ مترمربع ابتدای انقلاب به ۵.۲۸ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این مهم در کنار رشد قابل توجه جمعیت دانش آموزی خیلی معنادار می‌باشد، تمامی تلاش‌ها و رساندن سرانه به رقم تکلیفی اسناد تحولی می‌باشد.

با همه تلاش‌ها کمبود فضا به دلیل رشد طبیعی و فزاینده جمعیت دانش آموزی و نیز جابجایی جمعیت و مهاجرت در مناطق مختلف متغیر می‌باشد لذا دیده می‌شود در برخی مناطق روستایی سرانه فضا برای هر دانش آموز بیش از ۱۰ متر مربع می‌باشد و در برخی مناطق این رقم به کمتر از ۴ مترمربع هم می‌رسد. این مشکل در کلانشهر‌ها بخصوص مناطقی که جاذبه جمعیتی دارند بیشتر مشهود است و غالبا این مناطق را با کمبود فضا و تراکم دانش آموز رو به رو کرده است، از همین رو تمرکزی که بر عدالت آموزشی داریم ما را ناگزیر از توجه به ساخت فضا‌های بیشتر در این شهر‌ها کرده است که تلاش می‌کنیم با ساخت مدارس بزرگ مقیاس با رویکرد توجه به فناوری‌های نوین ضمن مدیریت زمان و هزینه بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم که نمونه آن را در شهرستان‌های استان تهران و حاشیه شهر مشهد شاهد هستیم. البته باید تاکید کنیم تحقق این امر و رسیدن به وضعیت مطلوب تمرکز بودجه‌ای و برنامه‌ای را می‌طلبد که در سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و دولت محترم مطابق تکالیف برنامه هفتم وجود دارد. لازم به ذکر است روند ساخت و ساز فضا‌های آموزشی وپرورشی در جهت کم کردن فاصله سرانه فضا‌های آموزشی و تحقق عدالت آموزشی است از این رو تمرکز بیشتر و هدایت خیرین به سمت مناطقی است که سرانه پایین تری دارند.

خوشبختانه با توجه ویژه رئیس جمهور محترم به موضوع عدالت آموزشی، نخستین جلسه طرح ویژه نهضت محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی با حضور دکتر پزشکیان برگزار شد و این نگاه می‌تواند در حل مسائل این حوزه بسیار راهگشا باشد.

در خصوص مدارس سنگی و کانکسی نیز به اطلاع می‌رساند که ساماندهی مدارس کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموز به طور ویژه در قالب طرح شهید پناهی در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، که تاکنون بخش زیادی از کار انجام شده است. انشاالله تا پایان سال شاهد ساماندهی تمام مدارس کانکسی مستقل با جمعیت دانش آموزی بالای ۱۰ دانش آموز در کشور خواهیم بود.

در باب مدارس سنگی نیز ساماندهی و بازسازی و ایمن سازی آن‌ها در روند معمول طرح تخریب وبازسازی و یا مقاوم سازی فضا‌های آموزشی همواره وجود داشته ودر حال انجام است، اما به طور خاص در طرح شهید آرشام سرایداران برنامه ریزی شده است که هم اکنون با شکل گیری و طرح ریزی نهضت محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی به طور ویژه عملیاتی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها